Esko Aho: Koulutus on avain menestykseen Barentsin alueella

Koulutukseen ja osaamiseen panostaminen on erityisen tärkeää Barentsin alueella, sanoi Joensuussa torstaina järjestetyn Northern Potential in the Barents Region -tapahtuman pääpuhuja Esko Aho. Idänkauppaa edistävän East Officen hallituksen puheenjohtaja ja entinen pääministeri kohdisti sanansa niin alueen valtioille kuin yksittäisille nuorille.

Tiedepuistolla järjestetyn verkostoitumistilaisuuden yhtenä teemana oli nuorten tulevaisuus Barentsin alueella. Pohjois-Karjalan kauppakamarin järjestämään tilaisuuteen osallistui 125 ihmistä 13 eri maasta.

Esko Aho käsitteli puheessaan myös luonnonvaroja ja digitalisaatiota sekä infrastruktuuria. Hän ihmetteli miksi sähköjohtojen maakaapeloinnin yhteydessä ei samalla kaiveta maahan myös valokuituyhteyksiä.

Tilaisuudessa puhui myös Barentsin alueen nuorisoneuvoston puheenjohtaja, ruotsalainen Tim Andersson. Hän herätti tilaisuudessa vilkasta keskustelua muun muassa kertomalla, että vuosien 1990 ja 2017 välillä Barentsin alueella asuvien 16-29-vuotiaiden määrä on pudonnut puolella miljoonalla.

Andersonin mukaan nuorten kiinnostus kansainväliseen yhteistoimintaan Barentsin alueella on kuitenkin kasvussa. Hän näki muun muassa sosiaalisen median ja kansainvälisten verkkopelien madaltavan raja-aitoja. Haasteina ovat kuitenkin rahoituksen ja johtamisesta kiinnostuneiden nuorten puute.

Markkinointipäällikkö Arttu Taponen ilomantsilaisesta Nordic Premium Beverages -tislaamosta kertoi kansainvälisesti palkitun juomayhtiön tarinan. Hän korosti puheessaan laadukkaiden tuotteiden merkitystä Barentsin alueen menestykselle.

Tilaisuudessa kuultiin myös tervehdykset Venäjän, Ruotsin ja Norjan suurlähetystöistä. Norjan suurlähettiläs Åge B. Grutle kehotti suomalaisia hyödyntämään luontoa, erityisesti järviä enemmän matkailussa. Hän vertasi Suomen järviä Norjan vuoriin, joita ei maassa osattu juuri arvostaa ennen kuin kansainväliset matkailijat keksivät ne.

Pohjois-Karjalan kauppakamari järjesti Northern Potential in the Barents Region -tapahtuman yhteistössä Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Joensuun kaupungin kanssa. Tapahtuma kuuluu Pohjois-Karjalan maakuntaliiton rahoittamaan B2B Business to Barents –hankkeeseen.

Hankkeen tavoitteena on edistää yritysten liiketoimintamahdollisuuksia Barentsin alueella. Pohjois-Karjala on kuulunut Barentsin alueen neuvostoon vuodesta 2016.

Lisätiedot: https://pohjoiskarjalankauppakamari.fi/en/b2b-business-to-barents-project/

Janita Ylitalo, projektipäällikkö
janita.ylitalo(at)kauppakamari.fi