Hallitukset töihin Pohjois-Karjalassa toi konkreettista nostetta hallitustyölle ​​​​​​​

Lähes sata erilaista yrityskohtaamista ja erinomaisia keskusteluja yritysten tulevaisuuden suunnasta.

Miltei käsin kosketeltavaa innostusta ja konkreettisia tuloksia.

Kun puolitoista vuotta sitten lähdin vetämään Hallitukset töihin Pohjois-Karjalassa -hanketta, en aivan tätä kaikkea osannut kuvitella.

Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Toivanen.

Kuvassa Pekka Nuutinen ja Antti Haapakorva Pelastetaan strategia -tilaisuudessa 4.9.2023.​​​​​​​

Hanke saavutti ja ylitti tavoitteensa reippaasti. Hallitusanalyysien määrä lähentelee jo sataa, ja ulkopuolisen hallituksen jäsenen haku on tehty puolelle näistä yrityksistä. Yli 20 yritystä on jo valinnut hallitukseen yhden tai useamman ulkopuolisen jäsenen. Lisäksi useita valintaprosesseja on parhaillaan käynnissä.

Myös niissä yrityksissä, joissa ei lähdetty hakemaan ulkopuolista hallituksen jäsentä, analyysi selkiytti konkreettisesti ajatuksia ja laajensi näkökulmaa.

Hankkeeseen osallistuminen koettiin helpoksi, kun esimerkiksi sitoutumista jatkotoimenpiteisiin ei vaadittu. Menestystä ja kasvua päästiin pohtimaan monelta kantilta. Hedelmällisiä keskusteluja käytiin esimerkiksi siitä, mikä on omistajien tahto tai omistajastrategia. Tai miksi asiakas ostaa meiltä, mikä on meidän tuottama asiakasarvo?

Mukaan lähteneillä yrityksillä oli erilaisia lähtökohtia mutta yhtäläisyyksiäkin löytyy. Suurin asiakasryhmä olikin voimakkaassa muutoksessa olevat perheomisteiset pk-yritykset. Edessä saattoi olla sukupolvenvaihdos, yrityksen myynti, voimakas kasvuvaihe, kansainvälistyminen tai markkinatilanteen tuoma muutos. Tällöin on viisasta pohtia hallituksen osaaminen ja kokoonpano vastaamaan uutta suuntaa ja strategiaa.

Lisäksi monen yrityksen avainhenkilö oli käynyt HHJ-kurssin, joka oli sytyttänyt kipinän parantaa hallitustyötä entisestään. Suosittelenkin lämpimästi HHJ-kurssia ja Hallitusaamu-tapahtumia!

Entäpä osallistuneiden yritysten odotukset? Reilusti yli puolet on hakenut ulkopuolista hallituksen jäsentä ensimmäistä kertaa. Monella on aluksi toiveena saada mukaan yksi ulkopuolinen jäsen, joka osaa auttaa kaikilla osa-alueilla.

Yksi ulkopuolinen voi kuitenkin jäädä – ulkopuoliseksi. Hallitus on kuitenkin enemmän kuin jäseniensä summa ja kaksi eri profiileilla valittua hallitusosaajaa voi tuoda merkittävän muutoksen hallituksen dynamiikkaan.

Kuinka edetä jatkossa? Haastakaa ja altistakaa itsenne haastettavaksi. Te, jotka olette valinneet ulkopuolisen hallituksen jäsenen, haastakaa heitä ja vaatikaa heitä haastamaan teitä, ottakaa heistä kaikki hyöty irti.

Jos vielä pohditte tai epäilette ulkopuolisen hallituksen jäsenen tuomaa hyötyä, kysykää yrittäjäkollegoiden kokemuksia asiasta. Jos ette vielä olleet mukana, kutsukaa minut käymään.

Lisätietoja:
Pekka Nuutinen