Hyvän tekijä -yhtiöt:
Kasvun ja vastuun asenteella

Miika Sunikan yrittäjyys alkoi hänen siirryttyään vetovastuuseen isänsä perustamassa Timanttimiehet Oy:ssä 11 vuotta sitten. Nykyään Sunikan Hyväntekijä-brändin alle kuuluvat myös Joen Talo Oy sekä Joensuun Sähköinsto Oy. Välillä Etelä-Suomessa asunut Sunikka kertoo päättäneensä palata kotiseudulle Joensuuhun siinä vaiheessa, kun mahdollisuus yrittäjyyden ”kokeilemiseen” tuli. Eikä yrittäjyys jäänyt kokeiluasteelle, sillä korjausrakentamiseen erikoistunut Hyväntekijä -kolmikkoon kasvanut vakaasti.

-Jotain sitä on tehnyt oikein, kun ollaan tässä, yrittäjä ja toimitusjohtaja Miika Sunikka naurahtaa.

Asenne ratkaisee

Kasvu vaatii johtamiselta paljon. Yli 70 henkilöä työllistävä Sunikka haluaa olla mahdollisimman avoin, luottaa ihmisiin ja priorisoida:

-Ei tässä ole tarkoitus tehdä itseään tärkeäksi. Aika on tasa-arvoinen asia, meillä kaikilla on 24 tuntia vuorokaudessa, hän sanoo.

Menestyksen takaa löytyy myös suunnitelmallisuutta ja vahvaa liiketaloudenosaamista. Sunikan mielestä on ollut ratkaisevaa, ettei hänellä ole rakennusalanosaamista. Hänen tehtävänään on johtaa kokonaisuutta liiketoiminnannäkökulmasta.

Puukorttelielää jälleen

Joensuun keskustan kortteli 48:ssa on tapahtunut suuri muutos, josta on kiittäminen Miika Sunikan lisäksi kolmea muuta toimijaa. Korttelin keskelle on noussut uudisrakennus, ja kadun varressa sijaitsevat vanhat talot saavat yksi kerrallaan uuden elämän. Koko hankkeen lähtökohtana oli saada puutalot säilytettyä.

-Liiketoiminnallisesti puutalojen kunnostuksessa ei ole järkeä. Mutta uudisrakentamisesta tulevaa tuottoa pystytään käyttämään vanhan rakennuskannan säilyttämiseen, kertoo Sunikka.

Vastuuta Joensuun kulttuuriperinnöstä on kannettu huolella. Rakennusten vesikatot ovat perinteistä sinkittyä peltiä, eristeet orgaanisia ja siten hengittäviä,ja vanhat ikkunat on entisöity käyttökuntoon.

-Ensimmäinen rakennuksista on nyt saneerattuperin pohjin ja uskon, että se kestää seuraavat satavuotta, arvioi Sunikka. Hirsirunkoiseen taloon muuttaneiden liikkeiden tiloissa askel kopiseekin kotoisasti puulattialla .Korjausurakoitsija toivoo puutaloille arvon-ja arvostuksen nousua ja toivottaa ihmiset tervetulleiksi nauttimaan miljööstä.

Yrittäjyydessä parasta riippumattomuus

Miika Sunikka pysähtyy miettimään yrittäjyyden parhaita puolia. Hän toteaa, että vaikka vastuu on sataprosenttinen, yrittäjä onriippumaton valitsemaan, kuinka asioita tekee:

-Yksityisen sektorin palkkajohtajamaailma ja pk-sektorin omistajayrittäjät pitäisi luokitella erikseen. Koen olevani vastuussa kaikista työntekijöistäni ja heidän perheistään.

Tuhansia ihmisiä työllistävissä organisaatioissa työntekijöistä tulee pelkkä numeroita. Kortteli 48 -hankkeen kohdalla yrittäjän jaksamistakin on punnittu.Sunikka kertoo oppineensa, kuinka suhtautua uusiin hankkeisiin:

-Jos haluaa saavuttaa, niin se myös vie. Tärkeää on ymmärtää sen tasapaino.

Hyväntekijä -yhtiöt:

• Joen Talo Oy, Timanttimiehet Oy ja Joensuun Sähköinsto Oy
  • 75työntekijää
  • Yhteenlaskettu liikevaihto 2018: 17 miljoonaa euroa
  • Toimii Joensuun seudulla
  • Puolet urakoista liittyy sisäilmakorjauksiin
  • Kortteli 48Oy:n osakkaat: Samuli Sallinen, Martti Aittapelto, Jami Tammi, Miika Sunikka

Teksti: Anu Ruusila/Cordial Communications Oy