Suuntana kasvun vuosikymmen

Aktiivisuutta, sitoutumista, rohkeutta. Näillä eväillä on hyvä aloittaa uusi vuosikymmen. Maailmantalouden alavireen vallitessa aktiivisilla toimijoilla on etulyöntiasema. Uimalla rohkeasti pisimmälle vastavirtaan, kuten isot lohet, meillä on mahdollisuus ottaa paremmat asemat tulevia vuosia varten. Nyt kannattaakin tehdä epäkonservatiivisia avauksia alueemme ja sen elinkeinoelämän eteen. Tämä vaatii määrätietoisen strategian lisäksi rohkeutta ja uskoa omaan työhön.

Väestöennusteet lupaavat meille todellisia haasteita, sillä huoltosuhde on heikentymässä. Tämä tarkoittaa kestämätöntä tilannetta lähitulevaisuudessa. Tulevaisuuden työvoiman varmistamiseksi tarvitsemme tekoja, jotka kurkottavat yli totuttujen rajojen. Meidän on myös aktiivisesti toimittava työ- ja koulutusperäisen maahanmuuton edistämiseksi. Riverialle ja Karelia ammattikorkeakoululle on luotava Itä-Suomen yliopiston lisäksi edellytykset kansainvälisen, vieraskielisen koulutuksen kehittämiseen, joka luo pohjan vieraskielisen työvoiman kotouttamiseen ja sitoutumiseen maakuntaamme.
Myös Kauppakamari haluaa omalta osaltaan kehittää työelämän ja oppilaitosten välistä yhteistyötä osaajien saamiseksi. Konkreettinen avauksemme on juuri käyntiin lähtenyt Työnantajat koulutuksen tukena -hanke.

Lakeland -matkailu on markkinoinnin kannalta tärkeä veturi. Itä-Suomi on yhteisvoimin hakemassa Euroopan kulttuuripääkaupunkistatusta. Maakuntarajat ylittävä 2026 Saimaa – ilmiö on hieno esimerkki suuremmilla hartioilla tehtävästä yhteistyöstä, joka näkyy ja kuuluu kauas. Onnistuessaan hankkeen arvo alueen tunnetuksi tekemisessä ja vetovoiman kehittämisessä tulee olemaan huomattava.

Pohjoiskarjalaisista juurista ollaan maailmalla ylpeitä. Siksi kansainvälisesti tunnettuja maakuntamme urheilijoita, kulttuuripersoonia sekä yhteiskunnallisiavaikuttajia kannattaa ottaa mukaan maakuntamme markkinointiin. Nämä brändilähettiläät kertovat tarinaamme globaaleilla areenoilla vaikuttavasti, aidolla sydämellä.
Myös jokainen meistä on tärkeä viestinviejä. Puhtaasta luonnosta, osaamisestamme ja elinkeinoelämälle suotuisasta toimintaympäristöstä on ilo kertoa eteenpäin niin lähellä kuin kaukana.

Ari Mononen
puheenjohtaja