Vaikuttava vastuullisuus hallitustyön ytimessä

– Vastuullisuus on aihepiiri, joka kuuluu jokaisen hallituksen ja johtoryhmän jäsenen osaamispakkiin. Aivan kuten strategia-, talous- tai ennakointiosaaminen, Katri Sipilä muistuttaa.

Sipilän mukaan on ratkaisevaa, miten vastuullisuuteen yrityksessä suhtaudutaan.

– Kaikki lähtee omistajista. He määrittelevät suhteen vastuullisuuteen. Parhaat yritykset ovat uudistaneet liiketoimintaansa kestävämmäksi ja kehittäneet aivan uutta liiketoimintaa vastuullisuuteen liittyvillä innovaatioilla, Katri Sipilä sanoo.

Vastuullisuus ei odota hyviä aikoja

Epävakaassa maailman tilanteessa monessa yrityksessä saatetaan tyytyä vain perustoimintaan. Sipilän mukaan vastuullisuustoimiin kannattaa kuitenkin panostaa, olivatpa ajat hyvät tai huonot.

– Vastuullisuus on vakuutus siitä, että pysyy kilpailukykyisenä ja markkinoilla, mukana toimitusketjuissa ja saa työntekijöitä. Nyt ei ole varaa jäädä odottamaan parempia aikoja. Nimenomaan kriisissä vastuullisuus mitataan.

Vastuullisuuteen panostavat yritykset ovatkin muita paremmassa asemassa neuvotellessaan pankkien, sijoittajien ja vakuutusyhtiöiden kanssa.

– Se on myös valtti kilpailussa osaavista työntekijöistä – kilpailukyvystä tai uusista liiketoimintamahdollisuuksista puhumattakaan.

Sääntely vaatii pienempiä yrityksiä todentamaan vastuullisuusasiat yhä useammin. Esimerkiksi vuoden alussa voimaan tullut ilmoittajansuojelulaki (whistleblow) edellyttää sisäistä ilmoituskanavaa kaikilta yli 50 hengen yrityksiltä joulukuun puoliväliin mennessä.

– Sääntelyyn kannattaa herätä mieluummin etupainotteisesti. Mutta pyörää ei tarvitse keksiä itse. Pienten kannattaa imeä tietoa ja hyviä käytäntöjä isommilta, joilla on enemmän vastuullisuusosaamista.

Vaikuttavuutta sidosryhmiä kuuntelemalla

Vastuullisuus on valtava kenttä, jota kannattaa lähestyä pala palalta.

– Kannattaa kuitenkin lähteä siitä, ettei tämä ole rakettitiedettä.

Kysymällä omilta sidosryhmiltä heidän odotuksiaan, löydetään olennaisimmat edistettävät asiat ympäristön, hyvän hallinnon ja sosiaalisen vastuun kannalta.

– Edetään kohti liikkuvaa maalia, eikä kaikkea tarvitse saada valmiiksi kerralla, Sipilä kannustaa.

Artikkeli julkaistu aiemmin Pohjois-Karjalan kauppakamarilehdessä 1/2023.

Kauppakamarilehti 1/2023 | Pohjois-Karjalan kauppakamari (pohjoiskarjalankauppakamari.fi)