Karjalaisuus on Taito Pohjois-Karjalan sydänlanka

Joensuun Taitokorttelin tunnelmallinen puutalokortteli kutsuu viettämään aikaa ympäri vuoden ainutlaatuisessa miljöössä keskellä kaupunkia. Eläväistä matkailu-, käsityö- ja kulttuurikorttelia ylläpitää Taito Pohjois-Karjala ry.

– Taito Pohjois-Karjalan toiminta on kaikille avoin, meille ovat kaikki tervetulleita, kertoo toiminnanjohtaja Tuija Tekin.

Vastuuta kanssaihmisistä on kannettu yli 100-vuotiaan yhdistyksen alkuhetkistä lähtien, kun paikalliset asukkaat tarvitsivat neuvontaa ja oppia kädentaitoihin. Tarvittiin arjen tärkeitä hyödykkeitä vaatteista jakkaroihin ja hevosten valjaisiin, ja ne kaikki piti valmistaa itse. Yhdistyksen käsityöneuvojat kiersivät kylissä, maatiloilla ja kouluissa.

Sama periaate elää yhä, vain ihmisten tarpeet ovat muuttuneet.

– Meille tullaan harrastamaan, kokemaan oppimisen iloa ja näin irrottautumaan arjen paineista. Käsillä tekeminen on hyväksi aivoille, suorastaan meditatiivinen kokemus, sanoo Tekin.

Ammattilaisten yhteen kehrääjä

Taito Pohjois-Karjala kokoaa harrastajien lisäksi yhteen käsityöammattilaisia. Monet yksinyrittäjät saavat verkostosta vertaistukea, liiketoimintamahdollisuuksia, näkyvyyttä ja lisäkoulutusta.

Pystymme esimerkiksi ottamaan Taito Shop -kauppaan tuotteita koemyyntiin, jolloin aloitteleva yrittäjä saa kivijalkaliikkeen myyntikanavan ja asiakaspalautetta.

Yhdistys on myös merkittävä työllistäjä sekä tarjoaa vuosittain mm. työharjoittelupaikkoja noin sadalle henkilölle.

– Mielestäni meillä on yhteiskunnallisesti tärkeä rooli. Työpaikkoja tarjoamalla autamme henkilöitä, jotka ovat jossain elämän nivelvaiheessa – kuntoutumassa tai opiskelemassa, Tekin sanoo.

Taito Pohjois-Karjalan vastuullisuus onkin rikas kudelma yhteisöllisyyttä, kulttuuriperinnön vaalimista ja edistämistä, paikallisen elinvoiman vahvistamista sekä kestävien ja kierrätettyjen materiaalien käyttöä.

Yhdessä tekemisen riemu on käsinkosketeltavaa, kun bloggariseurue saa valmiiksi jääkaappimagneetit, joita koristavat etupistoin kirjaillut karjalaiset kukkilinnut. Karjalainen käsityöperinne elää ajassa.

Taito Pohjois-Karjala ry

• Vahva pohjoiskarjalainen kulttuuritoimija, joka tekee työtä käsityön ja käsityöyrittäjyyden profiilin ja imagon nostamiseksi
  • Toimipisteet Ilomantsissa, Joensuussa, Lieksassa ja kiertävä Taitobussi.
  • Joensuun Taitokorttelissa kahvila, myymälöitä ja taitokeskus palvelut. Korkeatasoisia näyttelyitä ja erilaisia tapahtumia. Noin 25 000 kävijää vuodessa.

Teksti: Anu Ruusila, Cordial Communications Oy.

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Kauppakamarilehdessä 4/2021.