Parempaa kohti paikallisesti sopien

Kauppakamarin talouskatsauksessa käsitellään lyhyesti ja ytimekkäästi ajankohtaisia talousasioita painottaen rakennepolitiikkaan liittyviä aiheita. Katsauksissa käydään tiivistetysti läpi kotimaista ja kansainvälistä taloustilannetta, taloudellista toimintaympäristöä selittäviä ilmiöitä sekä talouskehitystä kuvaavia ja siihen vaikuttavia tilastoja. Tässä katsauksessa keskitytään paikalliseen sopimiseen Suomen työmarkkinoilla.

Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu systemaattisesti matalille sijoille työmarkkinoiden joustavuudessa. Hallitukset kerta toisensa perään ovat vannoneet paikallisen sopimisen nimeen, mutta edistysaskeleet ovat olleet pieniä. Edes itsestään selviä, muutosta suorastaan huutavia yksityiskohtia ei ole saatu korjattua. Yritykset on pakotettu vetämään omat johtopäätöksensä; Teknologiateollisuus ja Metsäteollisuus ovat muuttaneet sääntöjään, ja Suomen vanhanaikainen työmarkkinamalli yleissitovine työsopimuksineen alkaa rakoilla liitoksistaan.

Kauppakamarien vuoden 2021 toisessa talouskatsauksessa kysytään: Miksi Suomen työmarkkinat vertautuvat joustavuudessaan rautakankeen? Katsaus julkaistaan neljästi vuodessa. Talouskatsauksen löydät täältä

Mauri Kotamäki Pääekonomisti
​​​​​​​mauri.kotamaki@chamber.f