Project Transform

Pohjois-Karjalan kauppakamarilla alkoi helmikuun alussa puoli vuotta kestävä Project Transform. Hankkeen tarkoituksena on tukea pk-yrityksiä kansainvälistymisessä digitaalisuuden kehittämisen kautta. Selvitämme myös, kuinka kauppakamarin toimintoja voidaan tehostaa tähän tarkoitukseen.

Hankkeen alussa selvitettiin hyviä käytänteitä yritysten tukemiseen kansainvälistymisessä ja digitalisaation hyödyntämisessä muista maakunnista, Euroopasta, sekä muualta maailmalta.

Päälöydös tähän saakka; Kansainvälistymisen kehittämistoimien on aina tapahduttava yhdessä digitalisaation kehittämisen kanssa. Yrityksille on kyettävä havainnollistamaan digitalisaation kehittämisestä saavutettavat hyödyt, kuten lisääntyneet tuotot sekä säästöt.

Projektin hyödyt yrityksille:
- pyrimme kehittämään palvelun, jossa yritykset saavat suoria yhteystietoja ulkomaisille markkinoille kauppakamarien kautta
- kansainvälistymisen ja digitalisaation tukipalvelut saavat vaikutteita hyvistä käytänteistä Euroopassa ja muualta maailmassa
- kansainvälistymisvalmiuksien itsearviointi-työkaluja tuodaan yritystenkäyttöön

Kevään ja kesän 2023 aikana haastattelemme yrityksiä auttavia organisaatioita sekä pk-yrityksiä näihin aiheisiin liittyen. Projektin tärkein tuotos on lopuksi tehtävät suositukset tulevaisuudessa tarvittavista projekteista ja kehittämistoimista liittyen yritysten kansainvälistymiseen ja digitalisaation kehittämiseen.

Project Transformin kansainvälistymis- ja digitalisaatiokysely

Nyt yritykselläsi on hyvä mahdollisuus vaikuttaa yrityksille saatavilla olevien kansainvälistymisen- ja digitalisaation tukipalveluiden kehittämiseen. Selvitämme myös, voisimmeko auttaa alueemme yrityksiä availemalla ovia uusille markkinoille sekä auttaa kumppaneiden löytämisessä markkinoilta.

Mikäli kiinnostuitte näistä aiheista, niin alla olevan linkin kautta pääsette kertomaan yrityksenne näkemyksestä ja tarpeistanne aiheisiin liittyen:
Ehditte vielä hyvin vastaamaan kyselyyn. Otamme teihin yhteyttä kyselyn täyttämisen jälkeen.

Hankkeen yhteyshenkilöt:
Projektipäällikkö Ninetta Chaniotou ninetta.chaniotou@kauppakamari.fi, puh. 050 402 6921
Projektiavustaja Jouni Juurela jouni.juurela@kauppakamari.fi

Hanke on AIKO-rahoitteinen.