Eko-Aims tähtää kovaan kasvuun
Marko Kurvinen (vas.) ja Petri Matikainen vievät suomalaista ampumaurheiluosaamista maailmalle. (Kuva Eko-Aimsin arkisto).
Ympäristöseikat ja turvallisuus kasvattavat kiinnostusta elektroniseen ammuntaan. Liperiläisyhtiö vastaa kysyntään uuden toimitusjohtajan johdolla.
Liperiläinen elektroniseen ammuntaan erikoistunut Eko-Aims Oy on nousukiidossa. Ennen koronaa liikevaihto oli miljoonan luokkaa, mutta tänä vuonna mennään jo 1,6 miljoonan vauhdissa. Tavoitteena on kymmenen miljoonaa vuonna 2026.
Kaupungistuminen, ympäristönsuojelu, edullisuus ja turvallisuusseikat ovat lisänneet kiinnostusta elektroniseen ammuntaan kaikkialla maailmassa.
– Muutama vuosi siten asevalmistajat eivät olleet kiinnostuneita elektronisesta ammunnasta. Nyt hekin ovat ymmärtäneet, että pitää olla mukana, Eko-Aimsin toinen omistaja Marko Kurvinen sanoo.
Aina 1990-luvulta alalla olleella yhtiöllä on vankka etumatka. Valikoimiin kuuluvat kamerateknologiaan perustuvat laitteet, jotka mahdollistavat esimerkiksi näkövammaisten ampumaurheilun. Lisäksi tarjolla on laserteknologiaan perustuvia aseita.
Ykköspaikalta ei voi parantaa
Eko-Aims on Kurvisen perheen omistuksessa, kuten myös sen sisaryhtiö Suomen Biathlon Oy. Ampumahiihtotauluja valmistava Suomen Biathlon on alallaan maailman ykkönen. Yhtiön perustajan, Ilmo Kurvisen kehittämät maalilaitteet ovat jopa vaikuttaneet ampumahiihdon sääntöihin.
Yhtiössä on kuitenkin ymmärretty kasvun rajat.
– Biathlonin puolella markkina on jo aika hyvin katettu. Sieltä ei pysty hirveän paljon saamaan lisää, jos emme lähde laajentamaan konseptia, Suomen Biathlonin toimitusjohtaja Marko Kurvinen sanoo.
Kasvu vaatii läsnäoloa
Marko Kurvinen hoiti aiemmin myös Eko-Aimsin toimitusjohtajan vastaavia tehtäviä. Aika alkoi kuitenkin loppua kesken, sillä ampumahiihtopuoli vaatii pitkiä ulkomaanmatkoja.
– Jos Eko-Aimsissa halutaan kasvua, niin se vaatii päivittäistä läsnäoloa, Kurvinen sanoo.
Eko-Aimsiin nimitettiinkin lokakuussa uusi toimitusjohtaja. Englannissa opiskellut Petri Matikainen on toiminut muun muassa Perloksen avainasiakkuusjohtajana Aasiassa ja muissa kansainvälisissä tehtävissä muovialalla.
– Toimitusjohtajan rooli ja isompi vastuu kiinnostivat. Tämä on myös hyvin kansainvälinen yhtiö, jonka tuotteissa yhdistyy mekaniikka, elektroniikka ja ohjelmistot, Kiteellä syntynyt Matikainen sanoo.
Työvoimaa tarvitaan
Aasia ja Pohjois-Amerikka olivat ennen koronaa Eko-Aimsin tärkeitä markkina-alueita. Pandemian myötä painopiste siirtyi Keski-Eurooppaan.
Liikevaihtotavoitteiden saavuttaminen säteilisi kasvua myös Pohjois-Karjalaan.
– Henkilöstöä pitää varmasti palkata lisää ja tilojakin jossain vaiheessa miettiä, Marko Kurvinen sanoo.
Teksti Ilkka Ritvanen, Cordial Communications Oy. Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Kauppakamarilehdessä 4/2021.