Työvoima ja talousnäkymien epävarmuus riivaa suomalaisyrityksiä

Kauppakamareiden kyselyn mukaan jopa kaksi kolmesta yrityksestä ilmoittaa, että pula osaavasta työvoimasta on aiheuttanut ongelmia yrityksen liiketoiminnassa. Samassa kyselyssä puolet yrityksistä ilmoittaa, että työvoimakustannusten alentaminen lisäisi työvoiman kysyntää vuonna 2020. Noin puolilla yrityksistä talousnäkymien parantuminen ja epävarmuuden vähentyminen saisi investoinnit kasvuun tulevana vuonna.

”Työvoimapulasta kärsivien yritysten osuus on poikkeuksellisen suuri. Tämä kielii Suomen kansantalouden rakenteellisista haasteista. Ihmiset eivät ota työtä vastaan niin hanakasti, kun sopisi toivoa. Myös maan sisäinen muuttoliike on liian vähäistä. Parhaassa tapauksessa osaavat kädet ovat jo töissä, eikä tekeviä käsiä yksinkertaisesti löydy, jolloin katse pitäisi suunnata maan rajojen ulkopuolelle”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Lisäksi kyselytutkimuksessa kysyttiin, että palkkaisivatko yritykset lisää työntekijöitä vuoden 2020 aikana, mikäli työvoimakustannuksia kevennettäisiin 10 prosenttia. ”Maakunnassamme 41% yrityksistä vastasi kyllä ja yksi neljästä yrityksestä ei osannut sanoa”, toteaa toimitusjohtaja Matti Vuojärvi Pohjois-Karjalan kauppakamarista.

”Työvoimakustannusten ja työllisyyden välinen yhteys ei ole yllätys. Sekä maalaisjärki että taloustieteellinen tutkimuskirjallisuus kertovat, että työvoimakustannusten taso vaikuttaa yritysten työvoiman kysyntään. Pitkällä aikavälillä vaikutus korostuu, kun yritykset sopeuttavat toimintaansa esimerkiksi työvoimakustannusten korotuksen tapauksessa korvaamalla ihmistyötä pääomalla eli koneilla, laitteilla ja automatisaatiolla ylipäätänsä”, Kotamäki summaa.

Kauppakamarien jäsenyrityksiltä kysyttiin myös, mikä ensisijaisesti saisi yritykset investoimaan enemmän vuonna 2020. ”Pohjois-Karjalassa n. 2/3 yrityksistä viittasi talousnäkymien parantumiseen ja epävarmuuden vähentymiseen. Muut annetut vastaukset olivat verotuksen alentaminen (0 %), paremmat rahoitusmahdollisuudet (5 %) tai jokin muu syy (18 %). Yrityksistä 14 % ei ollut kiinnostunut tekemään lisäinvestointeja vuonna 2020” Vuojärvi kertoo.

”Kaikenlainen epävarmuus on myrkkyä yrityksille. Epävarmuus aiheuttaa investointiprojektien siirtämistä tulevaisuuteen tai pahimmassa tapauksessa projektien kuoppaamisen”, Kotamäki pohtii.

”Valitettavasti globaali talouspoliittinen epävarmuus on ollut viime vuosina poikkeuksellisen suurta. Kansantaloudet hyötyisivät ilmiselvästi epävarmuuden väistymisestä. Parasta turvaa sekä globaalille epävarmuudelle että suhdannevaihtelulle laajemminkin on se, että talouden instituutiot ja rakenteet ovat kunnossa.”

Kauppakamarien kysely yrityksille tehtiin syyskuun lopussa osana eurooppalaisten kauppakamareiden yhteiselin Eurochambresin kyselyä. Kyselyyn vastasi noin 760 eri alojen yritystä ympäri Suomen. Kolmannes yrityksistä oli teollisuuden alan yrityksiä. Puolet vastanneista yrityksistä työllistää 10-49 henkeä, 30 prosenttia vastanneista yrityksistä kuului kokoluokkaan 50-249. Eurochambresin laajempi, Euroopan laajuinen kysely julkaistaan marraskuun alussa.