Joensuulle hyvä lentoliikenteen palveluvelvoite

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on päättänyt julkisen palvelun velvoitteen asettamisesta viidelle kotimaan lentoreitille. Liikennöintivelvoitteet koskevat reittejä Helsingistä Joensuun, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren, Kemi-Tornion sekä Kajaanin lentoasemille 1.4. ja 31.12.2021 välisenä aikana.

Julkisen palvelun velvoitteella on tarkoitus varmistaa Helsingin ja näiden viiden alueen saavutettavuus nykytilanteessa. Traficom on toimittanut tarvittavat tiedot kilpailutuksesta Euroopan komissiolle ja tiedottaa välittömästi lisää, kun tarjouspyynnöt on julkaistu. Kilpailutus perustuu eduskunnan lisätalousarvion 11,5 miljoonan euron määrärahaan lentoliikenteelle.

Joensuun osalta asetettu palveluvelvoite vastaa hyvin lentoliikennetarpeisiin vallitsevassa vaikeassa tilanteessa. Yhteyksien vähimmäismäärän Helsingin ja Joensuun välillä on oltava kaksi päivittäistä edestakaista vuoroa arkipäivisin maanantaista perjantaihin lukuun ottamatta arkipyhiä, yleisiä vapaapäiviä ja niiden välissä olevia yksittäisiä arkipäiviä.

Viikonloppulentojen määrä Joensuuhun on seitsemän lentoa. Lisäksi Helsinki–Joensuu-reitillä lentoyhteyksien vähimmäismäärä on mahdollista nostaa 1.9. ja 31.12.2021 väliseksi ajaksi kolmeen päivittäiseen edestakaiseen vuoroon maanantaista perjantaihin, mikäli kysyntä on vuoden 2021 ensimmäisen puolikkaan aikana elpynyt tasolle, jolla lisälentojen operointi on tarkoituksenmukaista.

Edellä mainittujen vuorojen lisäksi on mahdollisuus liikennöidä erillisiä lisävuoroja muutoin erikseen sovittavalla tavalla kysynnän mukaan. Lentokoneen paikkamäärän on oltava Helsinki–Joensuu-reitillä vähintään 50 penkkiä. Lennoilla matkustajan tulee saada kuljettaa veloituksetta matkan kestosta riippumatta 20 kg kuljetettavaksi jätettävää matkatavaraa ja 8 kg käsimatkatavaraa. Lisäksi on pystyttävä kuljettamaan myös erikoismatkatavaroita (sukset, urheiluvälineet, soittimet).

Yhdensuuntainen Helsingin ja Joensuun välinen lippu saa maksaa kaikkine veroineen ja maksuineen enintään 200 euroa ja edestakainen lippu kaikkine veroineen ja maksuineen enintään 300 euroa. Lipun tulee mahdollistaa myös muutokset. Halvempia lipputyyppejä on oltava tarjolla vähintään 40 prosenttia lippumäärästä. Lisämatkatavarat, mukaan lukien suksipussit yms. saavat maksaa veroineen ja maksuineen korkeintaan 20 euroa kappaleelta yhteen suuntaan.

Pohjois-Karjalan maakuntaliiton yhteyspäällikkö Sami Laakkonen, Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen ja Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Matti Vuojärvi ovat tyytyväisiä Joensuun palvelutasovelvoiteratkaisuun. Ratkaisussa on tunnistettu Joensuun ja Pohjois-Karjalan tarpeet, mikä näkyy syys-joulukuun 2021 kolmannen arkivuoron optiossa ja kilpailutettavista paikkakunnista suurimpana lentokaluston minimipaikkamääränä.

• Yksityiskohdat vuorojen aikatauluista tulevat julkisiksi vasta kilpailutuksen käynnistyttyä. Olemme luottavaisia Joensuun aikataulujen käyttökelpoisuudesta ja kiitämme liikenne- ja viestintäministeriötä sekä Traficomia hyvästä yhteistyöstä syksyn neuvotteluissa.

Traficomin tiedote aiheesta: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/liikennointivelvoite-viidelle-kotimaan-lentoreitille

Lisätiedot:
Matti Vuojärvi, toimitusjohtaja, Pohjois-Karjalan kauppakamari, p. 0500 170 600
Kari Karjalainen, kaupunginjohtaja, Joensuun kaupunki, p. 0400 827 357
Sami Laakkonen, yhteyspäällikkö, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, p. 050 443 1661