Koivikoiden eliksiiriä arvostetaan maailmalla
Mustarastaiden kevätmuuton aikaan Nordic Koivun perustaja Susanna Luostarinen tietää, että vuoden kiireisin kausi on pian edessä. Peippojensaavuttua koivunmahlan juoksutus onkin jo täydessä vauhdissa.
– Mahla virtaa puista keväisin vain noin kolmen viikon ajan. Sesonki alkaa huhtikuun puolessa välissä, ja silloin tapahtuu kokovuoden sadonkorjuu ja tuotanto, kertoo Susanna Luostarinen.
Keruussa, tuotannossa ja logistiikassa riittää vilskettä huolimatta toisesta peräkkäisestä koronakeväästä. Koronan vuoksi juomateollisuus on tehnyt varovaisempia tilauksia ja suurten asiakkaiden tuotekehitysprojektit ovat olleet pysähdyksissä. Susanna Luostarinen näkee kuitenkin valoa tunnelin päässä:
– Emme ole lannistuneet ja lomauttaneet, vaan olemme kehittäneet uutta ja panostamme kotimaan markkinoille. Kesäksi on tulossa uusi mahlatuoteperhe päivittäistavarakauppoihin.
Laadun takeena huippuunsa hiottuteknologia
Mahla on vaativa raaka-aine, joka pilaantuu herkemmin kuin käsittelemätön maito. Siksi liiketoiminnan on alusta lähtien pitänyt olla teollisen mittakaavan mukaista.
– Pientä satsia ei kannata noutaa, koivikkojen tulee olla vähintään viiden hehtaarin suuruisia. Keräämme mahlan puusta automaattisesti suoraan keräystankkiin ja sieltä tankkiautolla tehtaalle pakattavaksi. Tämä takaa tuotteen aitouden ja puhtauden.
Visio mahlan tuotteistamisesta syntyi 25 vuotta sitten, kun Susanna Luostarinen ja Arto Korhonen (tuolloin vielä Maaranen) löysivät unelmiensa kotipaikan Tohmajärveltä. Tilaa ympäröiviä koivikoita ei haluttu hyödyntää talousmetsänä. Idea mahlan viennistä antoi kipinän kehitystyöhön, joka on tehnyt yhtiöstä maailman johtavan koivunmahlan tuottajan.
– Laadun salaisuus on automaattinen mahlan keräys- ja tuotantomenetelmämme, jonka ansiosta mahla säilyy pullossa kuumentamatta, ilman lisäaineita, sanoo Luostarinen.
”Uskalsimme ajatella isosti”
Peräti 95 % Nordic Koivun tuotannosta menee vientiin eri puolille maailmaa. Etenkin Ranskassa mahlan käytöllä on pitkät perinteet, ja sen terveyshyödyt tunnetaan siellä hyvin.
Tohmajärven koivikoissa ovat vierailleet useat aasialaiset filmi- ja tv-ryhmät, eurooppalaisista vieraista puhumattakaan.
– Aasialaiset käyttävät valtavasti resursseja raaka-aineen alkuperän todentamiseen ja siitä kertomiseen. Positiivinen Suomi-kuva ja kokemus puhtaasta luonnosta on kulkenut heidän mukanaan eteenpäin.
Luostarinen kannustaakin suuntaamaan rohkeasti vientiin ja ajattelemaan isosti.
– Halusimme tehdä mahlasta vientituotteen, vaikka meitä neuvottiin aloittamaan ensin kotimaan markkinoista.
Kielenkääntäjä ja markkinointimerkonomi eivät kuunnelleet neuvoja. Sen sijaan he kehittivät ainutlaatuisen systeemin mahlankeruuseen. Miljoonia litroja mahlaa virtaa vuosittain Tohmajärveltä maailman markkinoille. Pelkästään aasialaisen kosmetiikkateollisuusasiakkaan viime kevääntilaus oli yli miljoona litraa.
Vastuullisuutta ja kestävää tuotantoa
Yhtiön ympäristövastuu lähtee siitä, että koivikot säilyvät maisemassa ja hiiltä sitomassa. Puita vahingoitetaan mahlankeruussa mahdollisimman vähän.
– Otettava määrä vastaa suhteessa ihmisen verenluovutusta, havainnollistaa Luostarinen.
Tuotannon läpinäkyvyys on huippuunsa hiottu – sarjanumeron perusteella alkuperä voidaan jäljittää metsään, mistä mahla on kerätty.
Nordic Koivu työllistää lähialueen toimijoita kuljetuksissa ja nuoria kausityöntekijöinä. Luostarinen onkin kiitollinen paikallisesta yhteistyöstä, jota on tehty yritysten ja toisen asteen oppilaitosten kanssa.
Uuden kynnyksellä
Nordic Koivun varatoimitusjohtajana toimiva Luostarinen omistaa pääosan yhtiöstä ex-aviomiehensä, toimitusjohtaja Arto Korhosen kanssa. Viime vuoden lopulla mukaan tuli myös hongkongilainen osaomistaja Windseeker Development Ltd, joka on osa suurta aasialaiskonsernia. Konsernin kokoluokasta kertoo se, että yksi sen yrityksistä on Kiinan suurin ja maailman kolmanneksi suurin veden pullottaja. Lisäksi konserniin kuuluvat erilaiset juomat sekä kosmetiikka- ja myös lääketeollisuutta.
– Saimme todella isot hartiat. Osakas halusi varmistaa laadukkaan raaka-aineen saannin kosmetiikkateollisuuteen. He ovat mukana kehittämässä ja kasvattamassa yritystä.
Tuotannon halutaan pysyvän Tohmajärvellä, missä sijaitsevat korkealaatuisen mahlan alkulähteetkin.
Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran kauppakamarilehdessä 2/2021. Teksti Anu Ruusila Cordial Communications Oy.