Mitä tarvitsemme johtajiltamme juuri nyt?

Olemme eläneet nyt yli vuoden poikkeuksellisissa olosuhteissa. Koronavirus on aiheuttanut epävarmuutta yksityiselämäämme ja yritysten näkymät ovat monella alalla muuttuneet merkittävästi. Irtisanomisilta ja lomautuksilta ei ole vältytty, ja moni kokee tulevaisuuden vaikeana sen mukanaan tuoman epävarmuuden takia. Tätä kirjoittaessa näyttää kuitenkin siltä, että pahin on takana ja kovaa vauhtia suunnitellaan vaiheittaista palaamista normaaliin arkeen. Paljon tehtävää on kuitenkin edessä, jotta pahiten kärsineet yritykset pääsevät takaisin jaloilleen.

Mitä yritysten työntekijät ja kansalaiset sitten kaipaavat johtajiltaan, jotta jälleen-rakentaminen alkaa ja tarvittavat muutokset kyetään tekemään yhteiskunnassa ja yrityksissä? Mielestäni johtajilta kaivataan nyt erityisesti kahta asiaa: selkeyttä ja turvaa.
Selkeyttä kaivataan, jotta teemme toimenpiteitä samaan suuntaan, yhdessä. Johtajien tulee pystyä määrittelemään suunta ja tarvittavat muutokset, joiden avulla rakennamme yhteiskuntaa ja yrityksiä, jotka ovat valmiita koronan jälkeiseen aikaan. Tämä suunta on kyettävä viestimään selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta kunkin oma tehtävä ymmärretään ja on siten mahdollista ryhtyä töihin.

Turvan näkökulmasta kaipaamme johtajiltamme myötätuntoa ja uskoa tulevaan. Muutoksen tekijöitä, eli meitä kansalaisia tai yrityksissä työntekijöitä, tulee kunnioittaa ja kuunnella. Jokaisella on inhimillisiä tarpeita ja niitä ymmärtämällä pelko ja turvattomuus eivät lamauta toimintaa, vaan yhteiskunta ja yritykset rakentuvat sietämään monenlaista, vaikka välillä suuntaa jouduttaisiin tarkistamaan.

Selkeys ja turva. Johtajan tukisanalista on lyhyt, mutta unohtuu helposti tavoitteiden hämärtyessä yksityiskohtien alle, ihmisen muuttuessa resurssiksi ja kaiken maailman pörhökielen vallatessa keskustelun. Luodaan nämä, niin ollaan jo pitkällä.
Joonas Kekäle
varapuheenjohtaja
Pohjois-Karjalan kauppakamari

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran kauppakamarilehdessä 2/2021.