Montako kesäduunipaikkaa sinä tarjoat?

Vanha viisaus pitää yhä paikkansa, osaajat tulevat osaajien luokse. Parhaimmillaan osaajista muodostuu kriittinen massa uudenkehittämiseen. Niinpä 20 000 opiskelijaa Pohjois-Karjalassa ovat osaamisen ja kasvun huima voimavara ja mahdollisuus.

​​​​​​​Meillä on käytössämme koulutuksen kokoketju. Ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu ja yliopisto rakentavat pitkäjänteisesti maakunnan osaamista. Panostuksella tutkimukseen, koulutukseen ja osaamiseen luodaan pohja teollisuuden ja palveluidentuotekehitykselle. Yritykset tarvitsevat parhaat osaajat menestyäkseen.

Pohjois-Karjalan kauppakamari tuottaa yhdessä Keskuskauppakamarin kanssatutkittua tietoa päätöksenteon perusteeksi. Viime vuoden lopulla julkaistussa yrityskyselyssä selvisi, että 70 % pohjoiskarjalaisista yrityksistä kärsi osaavan työvoiman pulasta ja koki työvoimapulan rajoittavan kasvua ja liiketoimintaa.

Teimme tammikuussa Keskuskauppakamarin kanssa ulkomaalaisten osaajien rekrytointia selvittäneen kyselyn. Tulosten mukaan yleisin syy ulkomaalaisten rekrytointiin on, ettei Suomesta ole saatavilla yrityksiin osaavaa työvoimaa. Pohjois-Karjalassa ulkomaalaisia työntekijöitä on rekrytoinut 31,6 % kyselyyn vastanneista yrityksistä ja 43,6 % aikoo jatkossakin rekrytoida. Lähes 71 % yrityksistä kertoo tarvitsevansa ulkomaalaisia osaajia työntekijätehtäviin. Ylikolmannes etsii heitä asiantuntijatehtäviin ja joka kymmenes johtotehtäviin.

Osaamisperusteista maahanmuuttoa maakuntaan on lisättävä merkittävästi, jos haluamme pitää yritystoimintammenousukäyrällä. Täällä on jo nyt noin tuhat kansainvälistä opiskelijaa. Heidän rekrytoinnistaan – aluksi vaikka kesäduunia tai harjoittelupaikkaa tarjoamalla – olisi yritysten helppo aloittaa. Todennäköisesti on mutkattomampaa saada täällä opiskelevat jäämään alueelle, kuin houkutella uusia tulijoita ulkomailta.

Kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy ja siksi on tärkeää kirkastaa yritys- ja työn-antajamielikuvaa monipuolisesti, niin vastuullisten tekojen kuin esimerkiksi ajanmukaisten nettisivujen ja some-näkyvyyden kautta.

​​​​​​​Yritykset tekevät hyvää yhteistyötäharjoittelu- ja kesätyöasioissa koulutus-organisaatioiden sekä Pohjois-Karjalan kauppakamarin ja yrittäjäjärjestön kanssa. Pula harjoittelupaikoista on kuitenkin jopa hidastanut valmistumista ja vaikeuttanut oppilaitosten lisä-koulutuspaikkojen saantia. Siksi vieraillessani yrityksissä en kysy otatteko harjoittelijoita tai kesäduunareita, vaan montako aiotte ottaa?

Antti Toivanen
toimitusjohtaja
​​​​​​​Pohjois-Karjalan kauppakamari

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Kauppakamarilehdessä 1/2022.