Pohjois-Karjalan kauppakamarin hallitus tutuksi

HALLITUKSESSAMME ON 11 JÄSENTÄ, JOTKA YHDESSÄ MUODOSTAVAT VAHVAN JA MONIPUOLISEN TOIMIELIMEN. TÄSSÄ JUTTUSARJASSA PÄÄSEE TUTUSTUMAAN HEIHIN HIEMAN TARKEMMIN. ENSIMMÄISENÄ ESITTELYVUOROSSA ON KITEEN KAUPUNGINJOHTAJA PEKKA HIRVONEN.

Olet toiminut Kiteen kaupunginjohtajana kesästä 2020 lähtien – ensin viransijaisena ja huhtikuusta lähtien kaupunginjohtajana. Mitä urallesi on mahtunut sitä ennen?

Olen valmistunut matemaattistenaineiden opettajaksi silloisesta Joensuun yliopistosta, väitöskirjani valmistelin Sheffieldin yliopistossa Englannissa. Parikymmentä vuotta vierähti yliopistomaailmassa ja olin aktiivisesti mukana mm. Luma-keskuksen perustamisessa. Työn myötä kiinnostuin yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta yhä enemmän ja opiskelin hallintotieteitä. Kiteen sivistystoimenjohtajan virassa aloitin vuonna 2017, kaupunginjohtajaksi minut valittiin kolmisen vuotta myöhemmin.

Mitkä Kiteen liiketoiminnan edellytykset ovat tällä hetkellä tärkeitä kehityskohteita?

Näen Puhoksessa sijaitsevan Stora Enson alueen hyödyntämisen mahdollisuudet isona asiana. Syksyllä alueen tulisi olla myynti- tai vuokrauskunnossa, kyseessähän on 50 hehtaaria teollista aluetta, johon kuuluu myös satama. Sijainti on erinomainen ja rakennukset ovat hyvässä kunnossa – alueesta on mahdollisuus saada elinvoimainen kokonaisuus.

Myös luonnontuotteiden ja elintarvikkeiden jatkojalostus on meille tärkeää. Alan mittaluokkaa ei aina ymmärretä. Alueellamme sijaitsevat maakunnan suurimmat mansikkatilat ja tänäkin vuonna tänne saapuu 1500 kausityöntekijää. KETIn ja yrittäjien kanssa mietimme keinoja nostaa jalostusarvoa.

Myös matkailun kokonaisvaltaistapaketointia ja markkinointia on kehitettävä edelleen.

Millaisena näet kauppakamarinmerkityksen maakunnalle ja alueenyrityksille?

Kauppakamari tuo liiketoiminnan edellytysten painoarvoa hyvin esiin, sen kaltaista kokoavaa toimijaa tarvitaan. Paikallisvaliokunnissa on innovoivaa keskustelua ja niissä kuulee yrittäjien kuulumisia. Kaikki linkittyy suurempaan kokonaisuuteen, maakunnan elinvoimaisuuteen. Näkisin, että kauppakamarilla on enemmänkin mahdollisuuksia tuoda esiin elinkeinoelämän näkökulmaa.

Terveisesi maakunnan yrityksille:

Toki yritykset ovat hyvinkin erilaisia keskenään, mutta painottaisin kaikille kyllä osaamisen ja kehittämisen merkitystä. Uusin tieto on kilpailuetu. Myöskään kansainvälisyyttä ei voi olla liikaa korostamatta. Tulevaisuudessa emme pärjää kuntien välisellä muuttoliikkeellä, tarvitsemme työvoimaa muualta.

​​​​​​​Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran kauppakamarilehdessä 2/2021. Haastattelu Anu Ruusila Cordial Communications Oy.