Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto Nordic Koivu Ltd:lle

Susanna Luostarinen Nordic Koivu Ltd:n varatoimitusjohtaja oli vastaanottamassa palkintoa (kuvassa toinen oikealta).

Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto on myönnetty tohmajärveläiselle maailman johtavalle koivumahlan tuottajalle Nordic Koivu Ltd:lle. Palkinto jaettiin kauppakamarin kevätkokouksessa Joensuussa perjantaina 26.5.2021.

• Nordic Koivu on kahdenkymmenenviiden vuoden aikana noussut maailman johtavaksi koivumahlan tuottajaksi. Yli 90 % mahlatuotannosta, mikä kerätään PohjoisKarjalan metsistä, menee vientiin niin juomina kuin teollisuuteen mm. juoma- ja kosmetiikkateollisuuden ainesosaksi. Yritys on koko ajan panostanut tuotekehitykseen, myyntiin ja vientimarkkinoihin, listaa kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja Veli-Pekka Leppänen perusteluina palkinnolle.

Yritys on perustettu 1996 ja vienti aloitettiin 2001. Vuonna 2020 merkittäväksi vähemmistöosakkaaksi yritysjärjestelyin tuli hongkongilainen Windseeker Development Ltd. Viime vuonna tuotannosta 94 % meni vientiin ja vientimaita ovat mm. Kiina, Japani, Taiwan, Ranska, Italia, Belgia, Hollanti, Saksa, Ruotsi ja Englanti. Yritys työllistää 12,5 henkilöä ympärivuotisesti ja lisäksi mahlakauden aikana tuotannossa ja logistiikassa työskentelee 60–80 henkilöä ja vuoden 2020 liikevaihto oli 1,76 milj. Vuonna 2002 yritykselle myönnettiin Presidentin valtakunnallinen InnoSuomi-palkinto.

• Viime vuonna Covidepidemia koitteli liiketoimintaamme rajusta teollisuusyritystemme lyödessä tuotekehityksensä kiinni. Kuluttajatuotteidemme asiakkailla oli vaikeuksia saada tuotteita myydyksi eritasoisten sulkutilojen yms. vuoksi. Myös liiketoiminnan ennustettavuus hävisi lähes kokonaan ja Covid ja sen vaikutukset jatkuvat yhä. Sen sijaan, että olisimme Nordic Koivulla lyöneet jarrut päälle ja lomauttaneet henkilöitä, aloitimme aggressiivisen kotimaan markkinoiden kartoittamisen ja työstämisen, kuluttajatuotekehityksen sekä markkinointimme kehittämisen. Lisäksi käynnistimme muutamalla vientialueella asiakaskartoituksen maakohtaisten toimijoiden kanssa. Kehitämme myös verkkokauppaa sekä virtuaalista showroomia. Olemme siis parhaamme mukaan hyödyntäneet Covidin aiheuttamaa suvannetta, kertoo Nordic Koivu Ltd:n varatoimitusjohtaja Susanna Luostarinen.

Pohjois-Karjalan kauppakamari perusti vuonna 1981 ensimmäisenä suomalaisena kauppakamarina kauppakamarin nimeä kantavan vientipalkinnon. Vuonna 2003 palkinto nimettiin uudestaan kansainvälistymispalkinnoksi. Vuosittain jaettavan palkinnon ovat saaneet muun muassa FinnEasy Oy (2020), Arbonaut Oy (2019), Valamis Oy (2018), ACA Systems Oy (2017), muun muassa Suomen Biathlon Oy:stä tunnettu Kurvisen yrittäjäperhe (2016), Nanocomp Oy (2015) ja Finelcomp Oy (2014).

Lisätiedot:
Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Matti Vuojärvi, p. 050 017 0600, matti.vuojarvi@kauppakamari.fi
Nordic Koivu Ltd. varatoimitusjohtaja Susanna Luostarinen, p. 040 523 7348, susanna.luostarinen@nordickoivu.com