Suomalaisen kalan arvonpalautus

KOTIMAINEN KALA ON ALIHYÖDYNNETTY RAAKA-AINE, MUTTA PIELISEN KALA AIKOO KÄÄNTÄÄ KEHITYKSEN SUUNNAN. VUODEN LÄHIRUOKATEKO-PALKINTO ON VASTA ALKUA.


Vajaa 30 vuotta sitten nurmeslainen Markus Tolvanen ripusti metsurinkypäränsä naulaan lopullisesti ja siirtyi harrastajasta ammattikalastajaksi. Pielisen Kalajaloste Oy aloitti toimintansa vuonna 1994 ja perheyritys on edelleen täysin Tolvasten omistuksessa.

Nykyään myös Pielisen Kalana tunnettu yritys valmistaa kalasäilykkeitä muun muassa muikusta, särjestä, ahvenesta, lahnasta ja lohesta eri maustekastikkeissa.

– Kiinnostavana lisänä myymme esimerkiksi Muikkukukko-säilykettä, joka on siis nimensä mukaisesti säilykkeenä myytävä versio aidosta perinneherkusta, myyntijohtaja Juha Halonen kertoo.

Alusta asti toimintaa on ajanut halu hyödyntää entistä paremmin maukasta kotimaista kalaa, raaka-ainetta, jota Suomessa riittää. Tolvasten pitkäaikaisena haaveena on ollut kehittää kotimainen tuote, joka pystyy kilpailemaan tonnikalan kanssa paitsi makunsa, niin myös hintansa puolesta. Tässä tärkeässä osassa on ollut särjen nostaminen roskakalasta aidosti toimivaksi raaka-aineeksi.

– Kotimainen kala on paitsi hyvää, niin myös ekologista. Se on raaka-aine, joka tulee aidosti läheltä, eikä toiselta puolen maapalloa, kuten tonnikalasäilykkeet, Halonen muistuttaa.
Väsymättömän tuotekehityksen ja lähiruoan suosion kasvun myötä tuotteet ovat alkaneet löytää tiensä yhä useampien kuluttajien pöytiin.

UUSI TUOTANTOLINJA

Parin viime vuoden aikana on Pielisen Kalalla soviteltu onkeen entistä isompaa koukkua. Kolmesta tuotteesta valikoima on kasvanut viiteentoista ja tuotekehitys jatkuu edelleen kiivaana. Sesonkiaikaan yritys työllistää jo kaksikymmentä henkeä. Viime vuoden lopulla käyttöön otettu uusi tuotantolinja on moninkertaistanut tuotannon. Samalla aloitettiin yhteistyö kotimaan suurimpien ruokakauppaketjujen kanssa, minkä ansiosta Pielisen Kalan tuotteita saa nyt ruokakaupoista ympäri Suomen.

– Kotimaisen kalan kysyntä on nyt korkealla. Luonnonkala on myydyin tuotteemme, eikä ihme, sillä sen koostumus poikkeaa ratkaisevasti markkinoiden muista vastaavista. Vuoden lähiruokateko -palkinnon myötä se on saanut myös hyvin huomiota sosiaalisessa mediassa, Halonen kertoo.

Nyt kun uusi linjasto on saatu pyörimään, kuuntelee Pielisen Kala herkällä korvalla kuluttajien tuotekehitystoiveita.

– Myös viennin käynnistäminen on suunnitelmissa. Koronapandemia on sotkenut tänä vuonna kuvioita, mutta töitä tehdään koko ajan sen eteen, että tulevaisuudessa Pielisen Kalaa saa myös Suomen rajojen ulkopuolelta, Halonen kertoo.


Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran kauppakamarilehdessä 3/2020. Juttu on Cordial Communication Oy:n kirjoittama.