Talven aikana Joensuusta kaksi kolmiolentoa viikossa Helsinkiin – lennot Kuopion kautta

Finnair tiedotti tiistaina 6.10. tulevan talven lento-ohjelmastaan, johon sisältyy marras-maaliskuussa kaksi viikoittaista vuoroa Joensuusta Helsinkiin. Lennot operoidaan kolmiolentoina Kuopion kautta tiistaisin ja perjantaisin.

Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Matti Vuojärvi, Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen ja Pohjois-Karjalan maakuntaliiton yhteyspäällikkö Sami Laakkonen pitävät ratkaisua laihana lohtuna. Hyvää on vain se, että edes nämä lennot operoidaan Joensuuhun.

- Nyt täytyy huolehtia siitä, että kysyntää Joensuusta on, vaikka vuorotarjonta aikatauluineen on talven aikana kaukana maakunnan tavoitteesta. Odotimme Finnairilta enemmän.

- Katse on suunnattava nyt tulevaisuuteen.

Kun Finnairin lennot maaliskuun lopulla lakkaavat, on lentojen jatkuttava saumattomasti ja talvea paremmalla palvelutasolla vuoden loppuun saakka.

​​​​​​​- Valtion hankkiman yhdeksän kuukauden liikennöinnin vaatima hankintaprosessi on käynnistettävä välittömästi. Aluksi on määriteltävä tavoiteltava palvelutaso, jonka toteuttamiseksi osoitetaan tarvittava rahoitus valtion talousarviossa, Vuojärvi, Karjalainen ja Laakkonen vaativat.

Pohjois-Karjalan tulevaisuuden päätavoite on edelleen se, että kaupallinen reittilentoliikenne saadaan palautettua Joensuuhun vuoden 2022 alusta alkaen. Tässä onnistuminen edellyttää koronavirustilanteen kääntymistä paremmaksi.

Lisätiedot:
Matti Vuojärvi, toimitusjohtaja, Pohjois-Karjalan kauppakamari, p. 0500 170 600
Kari Karjalainen, kaupunginjohtaja, Joensuun kaupunki, p. 0400 827 357
Sami Laakkonen, yhteyspäällikkö, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, p. 050 443 1661