Vuoden 2019 kouluttajayritys: Outotec Turula Oy

Pohjois-Karjalan kauppakamarin, Itä-Suomen yliopiston, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun ja Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän kouluttajayrityspalkinto jaetaan kauppakamarin syyskokouksen yhteydessä 14.11.2019 Outotec Turula Oy:lle. Palkinnon vastaanottaa tehtaanjohtaja Markus Mutanen ja tuotannonkehityspäällikkö Marko Hyvärinen.

Taustaa

Pohjois-Karjalan kauppakamari, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Pohjois-Karjalan Ammattikorkeakoulu ja Itä-Suomen yliopisto haluavat vuosittain antaa julkisen tunnustuksen yritykselle koulutuksen ja osaamisen kehittämisestä sekä ylläpidosta. Pohjois-Karjalan kouluttajayrityspalkinto on tarkoitettu tunnustukseksi toiminnasta, jolla on edistetty ja edistetään Pohjois-Karjalan maakunnan yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä. Palkinnon tarkoituksena on kannustaa yrityksiä kouluttamaan ja kouluttautumaan sekä tuomaan omaa osaamistaan oppilaitoksiin.

Kouluttajayrityspalkinto voidaan antaa Pohjois-Karjalassa toimivalle yritykselle, yrityksen tulosvastuulliselle yksikölle tai yhteisölle, joka on toiminnassaan osallistunut yhteistyöhön oppilaitosten kanssa, ottanut opettajia työelämäjaksoille, tarjonnut opiskelijoille paikkoja työelämäharjoitteluun, halunnut tuoda omaa osaamistaan oppilaitosten opettajuusjaksoille, kouluttanut omaa henkilökuntaansa tai tehnyt muuta yhteistyötä oppilaitosten kanssa Pohjois-Karjalan maakunnan hyväksi.

Kouluttajayrityspalkinnon jakamisesta päätetään vuosittain. Pohjois-Karjalan kauppakamarin koulutus- ja työvoimavaliokunta kerää ehdotuksia perusteluineen palkinnon saajasta ja tekee saajasta esityksen kauppakamarin hallitukselle, joka päättää palkinnon jakamisesta ja saajasta.

Perustelut Outotec Turula Oy:n valinnalle

Outotec Turula Oy on erittäin koulutusmyönteinen työnantaja. Yritys kouluttaa omaa henkilöstöään laajasti ja antaa mahdollisuuden eri henkilöstöryhmille kouluttautua sekä siirtyä koulutuksen avulla eri tehtäviin talon sisällä. Outotec on kiinnostunut koulutukseen liittyvästä yhteistyöstä erittäin laajasti. Sillä on halua kehittää yhteisiä oppimisympäristöjä sekä erilaisia tapoja kouluttaa osaajia yhdessä Riverian kanssa. Tästä mm. merkkinä kumppanuussopimuksen solmiminen Riverian kanssa. Outotecin kanssa on toteutettu myös osaamistarvekartoitus, jonka pohjalta lähdetään suunnittelemaan koulutuksia eri henkilöstöryhmille. Yritystä kiinnostaa kaikenlainen uuden kehittäminen ja entisten toimintatapojen parantaminen koulutukseen liittyen. Yritys on hoitanut opiskelijoiden koulutukseen ja oppimiseen asiat esimerkillisesti.

Perustietoa Outotec Turula Oy:stä:

• Outotec Oyj:llä useita tuotantolaitoksia ympäri maailmaa, joista suurin on Outokummussa sijaitseva Outotec Turula Oy. Turulan konepajalla valmistetaan laitteita metallurgisiin prosesseihin, pääasiassa kuparin tuotantoon. Yritys on aina investoinut uusimpaan tekniikkaan varmistaakseen sujuvan ja saumattoman tuotantoprosessin.
  • Yritys on perustettu vuonna 1979, omaksi osakeyhtiöksi1988.
  • Yrityksen kotipaikka on Outokumpu
  • Liikevaihto 33,7 miljoona euroa/vuosi 2018