Jättinostureiden Mia Mantsinen on Pohjois-Karjalan Maakunnan kehittäjä 2019

Mantsinen Group Ltd Oy:n toimitusjohtaja Mia Mantsinen palkittiin Pohjois-Karjalan Maakunnan kehittäjänä 2019 lauantaina 4. tammikuuta Polvijärvellä pidetyssä juhlatilaisuudessa. Valintaraati kiitteli erityisesti Mantsisen rohkeaa uudistajan asennetta. Yritys on kasvanut kotimaisesta materiaalinkäsittelijästä erittäin vahvaksi vientiyritykseksi, joka on tunnettu jättimäisistä satamanostureista.

- Mia Mantsinen luotsaa globaalisti toimivaa ja 550 henkilöä työllistävää konsernia Liperistä. Välikankaalla valmistetaan materiaalinkäsittelykoneita ja satamanostureita, joita on toimitettu pian 30 maahan. Logistiikkapalveluita yritys tarjoaa Suomessa ja Venäjällä. Vuosi 2019 oli vauhdikas, sillä yritys toteuttaa 12 miljoonan investointia tehtaaseensa. Lähivuosien tavoitteena on liikevaihdon tuplaaminen, kertoi Joensuun Nuorkauppakamari ry:n puheenjohtaja Tiina Mikkonen puheessaan.

- Toimitusjohtaja Mantsinen panostaa henkilöstönsä taitojen uudistamiseen. Yrityksessä kannustetaan ja tuetaan henkilöstöä opiskelemaan, mikä mahdollistaa motivoivien urapolkujen rakentamisen.

- Yrityksen teräksisen ydintoiminnan vastapainoksi Mia Mantsinen haluaa kiinnittää huomiota myös sosiaaliseen vastuuseen. Yritys lähti viime vuonna mukaan taisteluun nuorten syrjäytymisen estämiseksi. Kampanjassa nuoret taiteilijat tekivät maalauksia nostureilla. Hankkeella on kerätty jo 50 000 euroa Hope ry:lle, ja koska teoksista puolet on vielä myymättä, on keräystavoite nostettu 100 000 euroon.

- Myös maakuntamme yhteisiin asioihin Mia Mantsinen osallistuu aktiivisesti, toimien mm. Pohjois-Karjalan kauppakamarin hallituksessa toisena varapuheenjohtajana, Mikkonen totesi lopuksi.

”Yksi pienen pieni projekti”

Mia Mantsinen oli matkoilla, mutta oli tehnyt videotervehdyksen tilaisuutta varten.

- Kiitos valtavasti, tämä on mielettömän hieno kunnianosoitus. En meinannut uskoa kun kuulin, että minut on valittu Maakunnan kehittäjäksi. Ja pakko myöntää, että 25 vuotta nuorempi minä olisi uskonut tätä päivää vielä vähemmän, Mantsinen kertoi.

- Koska se 25 vuotta nuorempi minä oli sitä mieltä, että en jää Pohjois-Karjalaan, vaan haluan maailmalle, jossa on kirkkaita valoja, tapahtumaa ja energiaa.

- Onneksi 15 vuotta sitten isä soitti ja kysyi, että tulenko kesätöihin yhteen pienen pieneen projektiin. Se projekti on edelleen käynnissä.

- Tämän 15 vuoden aikana olen oppinut rakastamaan tätä paikkaa valtavan paljon. Olen oppinut rakastamaan Pohjois-Karjalaa. Olen oppinut rakastamaan näitä ihmisiä, jotka ovat hymyileviä, iloisia ja välittömiä. Olen oppinut rakastamaan tätä luontoa ja näitä maisemia mitä meillä täällä on. Olen oppinut rakastamaan tätä kiireettömyyttä ja ruuhkattomuutta. Tätä helppoa elämää.

- Täällä on koti. Haluan pitää tästä paikasta huolta.

Maakunnan kehittäjiä eri elämänalueilta

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja Joensuun Nuorkauppakamari ry myöntävät vuosittain Maakunnan kehittäjä -palkinnon pohjoiskarjalaiselle henkilölle tai taholle, joka on kyseisenä vuonna esimerkillisesti edesauttanut maakunnan kehitystä ja omalla toiminnallaan vaikuttanut maakunnan positiiviseen eteenpäin menoon.

- Palkinnon tavoitteena on herätellä maakunnan asukkaita työskentelemään yhteisen ja yhä paremman Pohjois-Karjalan hyväksi. Kehittäjäpalkinnon saaja on samalla myönteinen esimerkki maakunnan menestyksestä, taustoitti maakuntahallituksen 1. varapuheenjohtaja Jouni Martiskin.

- Palkinto on vuosien saatossa myönnetty vaihtelevasti eri elämänalueiden edustajille. Palkittuina on ollut monipuolinen joukko liike-elämän, kulttuurin, koulutuksen ja urheilun vaikuttajia.

Viime vuonna palkinnon sai toimitusjohtaja Ari Mononen, aikaisempina vuosina muun muassa valotaiteilija Kari Kola, toimitusjohtaja Juha Kivelä, yrittäjä Jarkko Miinin, rehtori Perttu Vartiainen, Esa Haapala, Bromanin yrittäjäperhe, ministeri Anu Vehviläinen, Kyösti Kakkonen, Tuomas Holopainen ja Markku Pölönen.

Maakunnan kehittäjä -palkinnon valintaraadissa ovat edustettuna maakuntaliiton ja Nuorkauppakamarin ohella Karelia-ammattikorkeakoulu, ELY-keskus, Finnvera, Itä-Suomen yliopisto, JOSEK, kauppakamari, KETI, koulutuskuntayhtymä, PIKES, Pokali, taidetoimikunta, Taito Pohjois-Karjala ry sekä yrittäjäjärjestö.

Lisätietoja
Pohjois-Karjalan maakuntajohtaja Risto Poutiainen p. 040 546 9649, risto.poutiainen@pohjois-karjala.fi