Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto Arbonaut Oy:lle

Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto on myönnetty metsäalan tietojärjestelmiä tuottavalle joensuulaiselle Arbonaut Oy:lle. Palkinto jaetaan kauppakamarin kevätkokouksessa Joensuussa torstaina 16.5.

• Arbonaut Oy on kansainvälistymisen suunnannäyttäjä sanan varsinaisessa merkityksessä. Kansainvälisyys ei ole pelkästään ulkomailta tulevaa liikevaihtoa, vaan näkyy ja on läsnä kaikessa heidän toiminnassaan, kertoo kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja Veli-Pekka Leppänen.

Arbonaut on työllistänyt kymmeniä Itä-Suomen yliopiston kansainvälisiä maistereita metsätieteen, maantieteen sekä tietojenkäsittelyn ja matematiikan aloilta. Yhtiössä on töissä ja harjoittelijoina noin kahdenkymmenen eri maan kansalaisia.

• Joensuu on ollut erinomainen kotipesä Arbonautille ennen kaikkea erittäin vahvan ja hyvin kansainvälisen metsäosaajien joukon vuoksi, toimitusjohtaja Tuomo Kauranne sanoo.

Viime vuosina Arbonaut on toimittanut metsätietojärjestelmiä useisiin kehittyviin maihin kuten Vietnamiin, Pakistaniin ja Ruandaan. Arbonaut toteuttaa myös Pariisin ilmastosopimuksen mukaisia hiilinielumittauksia yli kymmenessä Afrikan ja Etelä- ja Kaakkois-Aasian maassa.

Arbonaut perustettiin nimellä Arboreal vuonna 1994 suunnaten heti ulkomaille ja ollen mukana muun muassa EU:n tutkimuspuiteohjelmien eri hankkeissa. Vuosina 1999 - 2003 Arbonaut toimi mobiiliyhtiönä. Yritys tuotti muun muassa maailman ensimmäisen GPS-paikannuksella varustetun puhelimen Benefon Esc!:n yhdessä Benefonin kanssa.

IT-kuplan puhkeamisen jälkeen Arbonaut keskittyi metsävaratiedon tuottamiseen ja jalostamiseen. Vuodesta 2003 lähtien se on toteuttanut metsävaroihin liittyviä hankkeita yli kolmessakymmenessä eri maassa kuudella mantereella. Tähän toimintaan liittyy voimalinjojen puuvaaran analysointi Yhdysvaltain markkinoilla, sekä laserkeilaukseen ja satelliittiaineistoon pohjaavat metsänmittaushankkeet Venäjällä, Uruguayssa, Ruotsissa, Irlannissa ja Suomessa.

Pohjois-Karjalan kauppakamari perusti vuonna 1981 ensimmäisenä suomalaisena kauppakamarina kauppakamarin nimeä kantavan vientipalkinnon. Vuonna 2003 palkinto nimettiin uudestaan kansainvälistymispalkinnoksi.

Vuosittain jaettavan palkinnon ovat saaneet muun muassa Valamis Oy (2018), ACA Systems Oy (2017), muun muassa Suomen Biathlon Oy:stä tunnettu Kurvisen yrittäjäperhe (2016), Nanocomp Oy (2015) ja Finelcomp Oy (2014).

Arbonaut Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Kauranne, p. 040 530 0622, tuomo.kauranne@arbonaut.com