Pohjois-Karjalan yritykset maksoivat vuonna 2018 yhteisöveroa yhteensä 74 miljoonaa euroa

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Pohjois-Karjalassa kertyivät Joensuuhun (52,8 miljoonaa euroa), Kontiolahteen (4 miljoonaa euroa) ja Kiteelle (3,2 miljoonaa euroa). Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin laskelmista, jotka perustuvat Verohallinnon tietoihin.

Vuonna 2018 veroja maksavien yritysten lukumäärä on kasvanut koko maassa. Kokonaisuudessaan veroja maksavien yritysten lukumäärä koko Suomessa kasvoi 2,4 prosenttia.

Pohjois-Karjalassa veroja maksavien yritysten lukumäärä nousi 5,6 prosenttia.
Myös yhteisöveron määrä on kasvanut. Koko maassa yhteisöveroa maksettiin vuonna 2018 4,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017. Pohjois-Karjalassa yhteisöveron määrä on -0,5 prosenttia edellisvuotta pienempi.

"Yhteisöverokanta laskettiin 20 prosenttiin vuonna 2014. Yritysten maksaman yhteisöveron määrä on kuitenkin kasvanut vuosittain ja on merkittävästi korkeampi kuin ennen yhteisöverokannan alentamista. Suomen yhteisöverokanta on pidettävä jatkossakin kansainvälisesti kilpailukykyisellä tasolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

”Yhteisöverot ovat noin 10 % yritysten verojalanjäljestä”, toimitusjohtaja Matti Vuojärvi Pohjois-Karjalan kauppakamarista toteaa lyhyesti.

Yhteisövero on vain yksi yritysten maksamista ja tilittämistä veroista. Keskuskauppakamari julkaisee vuoden 2020 alussa Suuren Veroselvityksen, jossa tarkastellaan yritysten tilittämiä ja maksamia veroja alueittain.

Pohjois-Karjalan kauppakamarin Veropäivä järjestetään 22.11.2019 Joensuun Tiedepuiston Louhela-salissa (Länsikatu 15). Päivän aikana keskustellaan muun muassa tuloverotuksen, kirjanpidon ja tilinpäätöksen ajankohtaisia asioita sekä verotuksen viimeaikaisesta oikeuskäytännöstä. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautumiset: https://pohjoiskarjalankauppakamari.fi/?action=eventregistration&id=42&aid=713de55d