Digiagenda
Digitalisaatiolla on nykyisin olennainen merkitys liiketoiminnan kehittämisessä ja parhaimmillaan se nostaa tuottavuutta, pienentää kustannuksia, lisää tehokkuutta sekä parantaa asiakaskokemusta. Monelle yritykselle erilaiset digiratkaisut ovat arkipäivä ja niiden hyödyntäminen lisääntyy. Pohjois-Karjalan kauppakamari on tunnistanut digitalisaation vaikuttavuuden ja toimintaan tukemaan on perustettu Digivaliokunta vuonna 2016.
Digivaliokunnan keskeisimpänä tavoitteena on tuoda meneillään oleva digitalisaatiokehitys osaksi kaikkien kauppakamarin jäsenyritysten strategista ajattelua sekä tuoda yrityksille työkaluja ja ulkopuolista näkemystä kehityksen mahdollisuuksien parempaan ymmärtämiseen.
Vuoden digitaalinen yritys 2024
Oletko sinä oman toimialasi digitalisaation edelläkävijä? Pohjois-Karjalan kauppakamarin Digivaliokunta etsii jälleen vuoden digitaalista yritystä.
Uutiset:
Ideoita digitalisaation hyödyntämiseen.
Vuonna 2017 Pohjois-Karjalan kauppakamari toteutti digitalisaation edistämishankkeensa nimeltä Digiagenda. Olemme yhdistäneet tälle sivustolle yleistä tietoa digitalisaatiosta ja ideoita digitalisaation hyödyntämiseksi. Alta löydät listan kilpailueduista, joita digitaaliset ratkaisut voivat sinulle ja liiketoiminnallesi muun muassa tarjota.
Sano hyvästit paperipinoille ja resurssisyöpöille prosesseille
Digitaaliset ratkaisut säästävät niin resursseja, aikaa, energiaa kuin kulujakin, kun prosesseja automatisoidaan ja sähköistetään. Tiedot pysyvät järjestyksessä pilvipalvelussa tai tietokoneen kovalevyllä, ja data kulkee laitteesta toiseen jouhevasti. Sihteerin työkuorma helpottuu, eikä dokumentteja tarvitse kuljetella paikasta toiseen työsalkussa. Myös laskujen ja lomakkeiden käsittely nopeutuu, kun kenenkään ei tarvitse enää kalastella lippuja, lappuja ja todistuksia työpöytien paperimeristä tai pölyisten laatikoiden uumenista.
Avainsanat: Teollinen Internet, IoT, Digital Twin, Industry 4.0, Ohjelmistorobotiikka(RPA), ERP
Yllä mainonnalla parempiin tuloksiin
Digitalisaatio mahdollistaa entistä kohdennetumman kuluttajamarkkinoinnin, jonka ansiosta saat tavoitettua juuri ne ihmiset, jotka haluat. Esimerkiksi verkossa voit rajata mainostesi kohderyhmät mm. kuluttajien ostohistorian, käyttäytymisen, iän, sijainnin tai mielenkiinnonkohteiden perusteella ja suunnata erilaisia viestejä jokaiselle kohderyhmälle erikseen. Kohdennetuilla viesteillä pääset parempiin tuloksiin, eikä markkinointiin varattu budjettisi valu hukkaan. Lisäksi sosiaalisessa mediassa tapahtuva mainonta on perinteisiin mainosmuotoihin verrattuna erittäin edullista!
Avainsanat: Google AdWords, Inbound marketing, Outbound marketing
Kerää arvokasta dataa asiakkaistasi ja käytä se hyödyksi
Digitaalisaation ansiosta yritykset saavat kerättyä aiempaa tarkempaa informaatiota asiakkaidensa persoonasta, toiveista ja tarpeista – vieläpä varsin helposti. Tämän tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa mahdollistaa entistä tehokkaammat tavat toimia ja kasvattaa myyntiä. Kertyneen datan ansiosta tiedät asiakkaistasi enemmän, ymmärrät heitä paremmin ja voit ilahduttaa heitä juuri heitä kiinnostavilla asioilla, kuten kohdennetuilla tarjouksilla tai sisällöillä.
Avainsanat: Big Data, AI (tekoäly), ML (koneoppiminen), BI
Reagoi nopeasti muutoksiin
Digitalisaation myötä ihmiset ovat tottuneet siihen, että kaikki tapahtuu nopsaan ja jouhevasti – olipa kyse verkkokauppatilauksen toimituksesta tai vaikka palautteeseen vastaamisesta. Tämä vaatii yrityksiltä nopeutta vastata kuluttajien muuttuviin odotuksiin ja tarpeisiin sekä kykyä havainnoida jatkuvasti kilpailijoiden liikkeitä. Nopeudesta on tullut nykymaailmassa yksi yritysten tärkeimmistä kilpailuvalteista. Ne, jotka eivät pysy skarppina, jäävät pian vaihtoaitioon katsomaan, kuinka muut takovat tulosta.
Laajenna markkinoitasi
Verkkosivuilla, nettikaupalla tai Facebookin yritysprofiililla parannat huomattavasti löydettävyyttäsi Suomessa mutta myös maailmalla. Erilaisten kieliversioiden luominen esimerkiksi verkkopalvelusta on nimittäin varsin vaivatonta verrattuna siihen, kuinka paljon se voi tuoda yrityksellesi uusia, potentiaalisia asiakkaita vaikkapa merten takaa.
Avainsanat: Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn
Luo koukuttavia ja mielenkiintoisia sisältöjä
Tee verkkopalvelustasi persoonallinen ja interaktiivinen, hurmaa asiakkaidesi huomio upeilla Instagram-kuvillasi tai tee hauska opetusvideo verkkoon. Digitalisaation ansiosta asioita voi lähestyä uudella tapaa, jolloin “tylsistäkin” seikoista saadaan helposti värikkäitä ja mielenkiintoisia! Hyviä esimerkkejä ovat verkosta löytyvät oppimispelit, interaktiiviset opiskelumateriaalit sekä verkkokauppojen tuotenavigaattorit. Digiratkaisujen ansiosta voit myös tarjota helposti inspiroivaa tai informoivaa oheissisältöä tuotteidesi rinnalla ja palvella näin asiakkaitasi entistä paremmin. Esimerkiksi monet vaatekaupat tarjoavat kuluttajille muotivinkkejä blogeissaan tai levittävät inspiroivaa kuvamateriaalia somekanavissaan.
Avainsanat: AR, VR
Tee helppoa lisämyyntiä
Digitalisaation ansiosta lisämyynnin tahkoaminen on yrityksille vaivattomampaa kuin koskaan aikaisemmin. Tästä oivia esimerkkejä ovat verkkokaupat, joissa tuotesuosituksien tekeminen asiakkaan ostokäyttäytymisen tai mielenkiinnonkohteiden perusteella on jo arkipäivää.
Avainsanat: Verkkokauppa, Facebook Marketplace,
Työskentele missä vain, milloin vain
Digitalisaation myötä etätöiden tekeminen tai videopalaverien pitäminen ei ole enää harvinaista. Tämä tekee työskentelystä joustavaa ja tehokasta: työntekijät voivat käyttää työmatkansa hyödyksi koneella työskennellen tai webinaaria katsoen, eikä kenenkään tarvitse matkustaa esimerkiksi vartin palaverin vuoksi keskikaupungin ruuhkassa. Myös yhteistyö esimerkiksi asiakkaiden kanssa sujuu digitalisaation ansiosta astetta jouhevammin yrityksessä kuin yrityksessä, kun dokumentit liikkuvat sujuvasti verkossa ja ryhmätyöskentely onnistuu videoyhteyksien ansiosta, vaikka osa tiimistä pitäisi majaa toisella mantereella.
Avainsanat: Teams, Slack, Hangouts, Zoom
Tee toiminnastasi kannattavampaa
Tulojen ja menojen hallinta ei ole helppoa edes kotona, entä sitten suuressa yrityksessä? Digitaalisten ratkaisujen ansiosta yrityksesi kustannustehokkuus on helppo saada hallintaan ilman kuittivuoria, taulukoita ja laskimia. Toiminnantehostaminen käy automatisoitujen järjestelmien ansiosta vaivattomasti ja ymmärrettävästi.
Tuo persoonaa peliin
Digitalisaatio tarjoaa yrityksille erinomaisen mahdollisuuden erottua massasta. Nopea reagointi sähköposti- tai Facebook-palautteisiin, näyttävät ja käyttäjälähtöisesti suunnitellut verkkosivut, personoidut uutiskirjeet, räätälöidyt tuotteet tai tiivis verkkoyhteisö – nyt sinulla on mahdollisuus tarjota jotain, mikä erottaa sinut kilpailijoistasi täysin uudella tapaa!
Avainsanat: Asiakaspolku, Julkaisujärjestelmä, Sisältömarkkinointi,
Rakenna ympärillesi yhteisöjä
Digitalisaatio tekee yritysten toiminnasta läpinäkyvää ja mahdollistaa samalla ennennäkemättömän yhteisöllisyyden luomisen ei pelkästään yritysten, vaan myös ja heidän tuotteidensa ja palvelujensa ympärille. Varsinkin eri sosiaalisen median kanavat ja verkkoyhteisöt tarjoavat oivan ympäristön erilaisille yhteisöille kasvaa ja kukoistaa.
Avainsanat: Asiakaspolku, Julkaisujärjestelmä, Sisältömarkkinointi,
Jäsenistön digikyvykkyyskysely
Alla voit tutustua vuonna 2017 toteutettuun jäsenistölle toteutettuun Digikyvykkyyskyselyn tuloksiin: