Japanilainen huippukokki saapuu Pohjois-Karjalaan syksyllä

Zaiyu Hasegawa on maineikas japanilainen mestarikokki, jota odotetaan Pohjois-Karjalaan syksyllä 2023 Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten vieraaksi. Hänen ravintolansa Den on juuri nostettu maailman 50 parhaan ravintolan listalle.

Kuva Face to Face -ohjelman kuvauksista. Pohjois-Karjalan maakuntajohtaja Markus Hirvosen haastattelu käynnissä. Markuksen vasemmalla puolella Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Toivanen. Taustalla mustassa asussa mestarikokki Zaiyu Hasegawa.​​​​​​​

Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Toivanen.

Kuvaaja: Jaana Puhakka.​​​​​​​

Pohjois-Karjalan Japani-toimijat pääsivät maistamaan Hasegawan taidonnäytteitä maaliskuun alkupuolella järjestetyllä verkostoitumismatkalla Japaniin. Delegaatio pääsi myös Hasegawasta tehtyyn ohjelmaan, joka esitettiin 26.3. Japanin yleisradion NHK:n kanavalla. Kanavalla on yli 40 miljoonaa tilaajaa.

Japanin televisiossa esitetyn ohjelman voi katsoa osoitteesta Hasegawa Zaiyu: Conveying Culinary Passion - Face To Face | NHK WORLD-JAPAN On Demand

Miten karjalanpiirakka ja sushi sopivat yhteen?

Maa- ja kotitalousnaisten Itä-Suomen yrityspalveluiden hallinnoiman Elintarvikeviennin aloitus Japaniin ‑pilottihankkeen tavoitteena on tuottaa ajantasaista tietoa Japanin elintarviketoimialasta, avata vientikanavia sekä kartoittaa tärkeimmät myyntitapahtumat ja messut.

- Pilottihankkeen tärkein tavoite on avata ovia ja verkostoja pohjoiskarjalaisille elintarviketoimijoille Japanissa ja tämä tavoite saavutettiin hienosti Tokion matkalla, kertoo hankevastaava Jaana Puhakka.

Japanilaisessa liiketoimintakulttuurissa keskeistä on henkilökohtaiset suhteet ja verkostot. Kauppasuhteiden aloittaminen on pitkä prosessi.

- Pitkäjänteinen työ voi tuottaa parhaillaan hyvin tuottoisan ja sitoutuneen kauppasuhteen yhdellä maailman suurimmalla markkinalla. Pilottihankkeen tulosten pohjalta lähdetään rakentamaan laajempaa viennin edistämishanketta. Karjalanpiirakalla on tässä hankkeessa hyvinkin keskeinen rooli alueen elintarviketoimijoiden ja -toimialan tunnettuuden lisäämisessä, Puhakka kertoo.

Täydentää metsäbiotalousyhteistyötä

Elintarvikehanke jatkaa osaltaan yhteistyötä Pohjois-Karjalan maakunnan ja Naganon prefektuurin aluehallinnon välillä. Alueet ovat tehneet yhteistyötä metsäbiotaloudessa muutaman vuoden ajan, minkä tuloksena pohjoiskarjalaiset ovat päässeet myymään metsäalaan liittyviä palveluita, koulutusta ja koneita Japaniin.

- Viennin lisäämiselle Japanin markkinoille on hyviä mahdollisuuksia maakunnan eri tuotteille. Suomi-brändi on tunnettu ja arvostettu. Pohjois-Karjalan kauppakamari on avannut suhteet muun muassa suomalaiseen kauppakamariin Japanissa. Sen kautta voi avautua ovia suoraan yritysten korkeimpiin kerroksiin, jossa yritysten päättäjät istuvat. Metsäbiosektori on saanut hyviä avauksia Japaniin, joista voi kehittyä isoa kauppaa yrityksille ja oppilaitoksille. Fact finding -matka osoitti, että myös muiden toimialojen tuotteilla, kuten elintarvikkeilla olisi Japanissa kysyntää, kertoo matkalle osallistunut Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Toivanen.

Pilottihankkeen on rahoittanut Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) määrärahalla.