Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto FinnEasy Oy:lle

Pohjois-Karjalan kauppakamarin kansainvälistymispalkinto on myönnetty eläinten hyvinvointituotteita -EasySwing karjaharjoja - suunnittelevalle ja valmistavalle joensuulaiselle FinnEasy Oy:lle. Palkinto jaetaan kauppakamarin kevätkokouksessa Joensuussa perjantaina 28.8.2020.

• FinnEasy Oy:llä on sitoutuneet jakelijat jo lähes 20 maassa ja vienti on noin 90 % kokonaismyynnistä. Yhtiö on tehnyt positiivisen tuloksen joka vuosi ja kasvanut siten, että liikevaihto on lähes tuplaantunut vuosittain näinä kolmena vuotena, listaa kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan jäsen Keijo Mutanen perusteluina palkinnolle.

FinnEasy Oy valmistaa ja markkinoi tuotantoeläimille tarkoitettuja eläinten hyvinvointia edistäviä tuotteita. Tällä hetkellä tuoteperheeseen kuuluu neljä erikokoista mekaanista harjaa. Yritys on perustettu 2016 ja sen omistaa insinööri ja yrityksen toimitusjohtaja Juha Kultanen. Harjojen tuotekehitys alkoi vuonna 2013 ja ensimmäiset heiluriharjatyyppiset harjamallit myytiin Joensuun Farmari -messuilla heinäkuussa 2015. Harja on patentoitu tällä hetkellä viidessä eri maassa (Suomi, USA, Kanada, Australia ja Uusi-Seelanti).

Tuote sai hyvän vastaanoton ja vienti aloitettiin vuonna 2017. Tällä hetkellä tuotetta myydään yli 20 maassa. FinnEasy Oy työllistää tällä hetkellä kuusi henkilöä omissa tuotantotiloissa Joensuun Hammaslahdessa.

Harjat soveltuvat hyvin tuotantoeläimille (naudat, hevoset, vuohet) sekä myös erikoisemmille eläimille kuten biisonit. Myös eläintarhoissa tuote on otettu hyvin vastaan ja harjoista saavat nauttia mm. jääkarhu, kamelit, villisiat ja visentit. FinnEasy Oy haluaa kasvattaa yritystään, sen jakeluverkostoa sekä tuoteperhettä uusilla eläintenhyvinvointia edistävillä tuotteilla myös tulevaisuudessa.

• Osallistuimme Kauppakamarin järjestämään Global Stepsiin syksyllä 2016 ja sen antoi meille repullisen eväitä kansainvälistymiseen. Lisäksi saimme ”valmentajaksi” ja sparraajaksi Kari Hirvosen. Kari on Piippo Oy:n entinen toimitusjohtaja ja hänellä on pitkä kokemus kansainvälisestä kaupasta. Olemme saaneet häneltä paljon apua, kannustusta ja ohjeita erityisesti kansainvälisyyteen ja markkinointiin liittyvissä asioissa, kiittelee FinnEasy Oy:n toimitusjohtaja Juha Kultanen.

Pohjois-Karjalan kauppakamari perusti vuonna 1981 ensimmäisenä suomalaisena kauppakamarina kauppakamarin nimeä kantavan vientipalkinnon. Vuonna 2003 palkinto nimettiin uudestaan kansainvälistymispalkinnoksi.

Vuosittain jaettavan palkinnon ovat saaneet muun muassa Arbonaut Oy (2019), Valamis Oy (2018), ACA Systems Oy (2017), muun muassa Suomen Biathlon Oy:stä tunnettu Kurvisen yrittäjäperhe (2016), Nanocomp Oy (2015) ja Finelcomp Oy (2014).

FinnEasy Oy toimitusjohtaja Juha Kultanen, p. 050 4923 501, juha@finneasy.com